if you’re so smart, how come you ain’t rich..?

Przychodzi baba do Urzędu..

Ale najpierw słowo wstępu. Był sobie dawno temu taki facet od swingu, nazywał się Louis Jordan, i on miał taką jedną piosenkę o tytule  If you’re so smart, how come you ain’t rich..? W przekładzie dla Zioma: jak jesteś taki strasznie mądry, to czemu nie jesteś bogaty? A ponieważ słowo mądry nie jest do końca adekwatne, bo smart znaczy coś pomiędzy inteligentny, cwany, wygadany, zaradny, wszytskowiedzący, powyższą sentencję na użytek dzisiejszego wpisu ubrałabym w przekład:  jak jesteś taki orzeł, to czego ciągle jedziesz na benefitach?‚.  Ahaaa, tak, będzie o Ziomach.

Wstydzę się, panie, za Ziomów. Na szczęście nie muszę się wstydzić przed ludźmi, z którymi pracuję, bo oni nie rozumieją.  Ziom Kombinator w urzędzie od zasiłków rzadko patrzy komuś w oczy. Kręci się, wije, udaje, ściemnia, opowiada historie, pada do nóżek, błyszczy uśmiechem, senkju, tenkju. Pląta się w zeznaniach, przypisując to nieznajomości języka.  A tu nie wiedziałem, a tu ktoś mi źle powiedział, a tu baba w urzędzie mnie okłamała, no tak, a łyżwy te kurwy z poczty ukradli. I moje ulubione: a jakbym tak zaszła znowu w ciążę, to dostaniemy więcej..? A nie wie pani, czy jakbyśmy się rozeszli, to dadzą mi komunalne mieszkanie jako samotnej matce..? I ile kasy? Patrzy mi w oczy, twarda jest. Ma pół móżdżku, półtora ego i kolczyk w pępku. Widzę, jak się obracają trybiki w główce:  myśli intensywnie jak podejść, jak wyrwać informację. Mi się przecież należy, ja łaskę wam wszystkim robię, że tu przyjechałam żyć.

Nie masz wstydu, Ziomie Kombinatorze? Wstyd, Ziomie, to jest takie nieprzyjemne uczucie, kiedy podejrzewasz, że to co robisz nie jest w porządku.  Czasem towarzyszy mu parcie na żołądek, niesmak w ustach i rumieniec. Wstyd to to, co powinno pojawić się, kiedy odbierasz swoje skombinowane zasiłki i idziesz po flaszkę, śmiejąc się z kumplami, jak to ocyganiłeś głupiego angola. Powinien też się pojawić, kiedy ktoś po drugiej stronie zdaje sobie sprawę z tego, że kombinujesz, zasłaniając się nieznajomością przepisów, języka, procedury wytłaczania folii aluminiowej – i daje ci to do zrozumienia. Powinien się pojawić, kiedy ujadasz na głupotę, wygląd, styl życia czy parkowanie samochodu swoich gospodarzy, ignorując przy tym wiedzę napływającą z lustra kiedy się w nim przeglądasz.

Ale się nie pojawia.

Nie, ja nie mówię, że wszycy, ja nie mówię, że to wyłącznie polska dolegliwość, broń boże. Ale polska mnie uderza znacznie bardziej, bo ją widzę, rozumiem jak działa, ci inni w biurach nie rozumieją, podchodzą wyrozumiale, podchodzą profesjonalnie; ale lawina spłat nienależnych, wycyganionych czy niedopatrzonych zasiłków już się zaczęła. Faktury już idą w świat za Ziomami, a za nimi czasem podąża takie ładne słówko FRAUD.  Przetłumacz sobie, Ziomie, używa się do tego Słownika.

Odrobinę, ale tylko odrobinę bardziej jestem wyrozumiała względem tych, którzy są uczciwi, ale cieżko im się wysilić.  Marzy mi się, żeby Drogi Rodak zanim cokolwiek podpisze, pofatygował się i przetłumaczył sobie np. formularz zasiłkowy. W którym to formularzu zobowiązuje się do tego i owego. I żeby potem, jak musi zwracać kasę, nie kłócił się z wszystkimi dookoła, że nikt go nie poinformował, że spisek, że napewno rasizm. CZYTAĆ, rodacy, uczyć się, IGNORANTIA IURIS NOCET, bycie bałwanem z wyboru nie zwalnia niestety od odpowiedzialności za uczynki, a ta jest zwykle sroga, niewyrozumiała, lokuje się w portfelu i sieje zarazę i pomór.

Kombinatorom zaś życzę, żeby swoje zdolności wykorzystali do wzbogacenia się własnym sumptem. To znacznie bardziej satysfakcjonujące, a i lepszy status społeczny. W końcu są tacy smart, szkoda tak się nisko cenić.

7 uwag do wpisu “if you’re so smart, how come you ain’t rich..?

  1. Małgosia

    Polak kombinatorstwo ma zapisane w genach ,no i czasy komunizmu zrobiły swoje.Zawsze trzeba było o cos się starac,załatwiać,kombinować,nic za darmo.Nie to zebym usprawiedliwiała cwaniactwo ale mysle ze dopiero dzisiejsi dziesieciolatkowie będa wolni od złych nawyków.Dobrobyt też ma wielkie znaczenie.

  2. Anna w Walii

    Ja nie wiem, czy komunizm winić, ci co dzisiaj kombinują, mają po 20-parę lat, oni nie pamiętają komunizmu. Już raczej te geny:)

    1. Malgosia

      Oni komunizmu nie pamiętają ale rodzice owszem, a to sie przenosi dlatego pisze o 10latkach.Dopiero ci wyrosna na porządnych ludzi jezeli znowu coś niedobrego nie wydarzy się w tej naszej biednej Polsce .

  3. Grecia

    Co prawda, to nie grzech, ale ja bym nieco zmodyfikowala to tlumaczenie, albo lepiej, odpowiedziala bym w Zioma imieniu-wlasnie dlatego jade na benefitach, bom cwany. Czyz nie..?

    1. Anna w Walii

      Oczywiście. Ale chodzi o to, że gdyby jeden z drugim zdecydował sie skierować wysiłek wkładany w kombinowanie na inne sprawy, może nie musiałby jechać na benefitach.

      1. Grecia

        Zdaje sie, ze my wciaz o czyms innym :)Niektorzy bowiem troche inaczej mysla, a mysli tak dosc duza walijska spolecznosc rowniez, wiec i Polakom sie udzielilo-po co mam pracowac, skoro przy minimalnym wysilku prokreacyjno-kombinatorskim moge miec niemal tyle samo kasy z benefitow, co z 40 godzin pracy tygodniowo. Oni CHCA jechac na benefitach. Pewnie, ze chcialo by sie idealnego spoleczenstwa, ale to duzo reform wymaga, tych systemowych i umyslowych.

  4. Anna w Walii

    W gruncie rzeczy o tym samym, tylko Ty patrzysz z perspektywy mechanizmu rządzącego zjawiskiem, a ja sobie roję o potencjalnej rewolucji w tym mechanizmie, gdzie ‚smart’ zaczełoby nieść nieco inny ładunek znaczeniowy niż oczywiście niesie teraz w przypadku przypadków opisanych powyżej. Jednoczesnie jestem również w stanie przyznać, że rozjeżdża mi się płaszczyzna dialogu, bo kipi mi rosół, poza tym Ziomy chwilowo wyleciały z orbity moich przemyśleń pod wpływem weekendu oraz napoju alkoholowego Amaretto (8.50 sztuka). Wszystkie te czynniki powodują pewne rozkojarzenie, rozumiesz.

Skomentuj

